24. tammikuuta 2014

Mitäs sitten?

Ennen Nahkatakkisen tytön viimeistä näytöstä tunnelma oli sekä onnellinen että haikea, kun meitä pyydettiin kelaamaan koko syksy aina ensimmäisiin musikaalitreeneihin asti. Harhauduin ajatuksissani vielä astetta kauemmas, aina vuoden 2012 tammikuuhun, kun tulevaisuudestaan hämmentyneenä yhdeksäsluokkalaisena seurasin Vaskivuoren lukion esittelypäivässä esitettävää joukkokohtausta sen vuoden musikaalista. Se oli hetki, jolloin palaset tuntuivat loksahtavan paikalleen ja ajattelin, että täällä minä tahdon opiskella ja tätä minä haluan tehdä.

Puolitoista vuotta myöhemmin istuin koulumme auditoriossa seuraamassa musikaalimme ensimmäistä läpilukua. Olin ollut aluksi aika epäileväinen siitä, voisiko Dingon biiseihin perustuva nuorisomusikaali muka olla muuta kun aivotonta, pinnallista siirappihöttöä. Oli ihanaa huomata olevansa väärässä. Teoksen syvyys tuli täytenä yllätyksenä. Mielestäni on upeaa, miten Nahkatakkinen tyttö käsittelee myös niitä vaikeita asioita, joista on vaikea arkielämässä puhua.

Kuva: Marko Kalmari
Koelauluihin lähdin totaallisella ”kaikkea pitää kokeilla”-asenteella. Eipähän ainakaan villasukkia keinutuolissa kutovana mummelina tarvitsisi katua, että voi kun ei tullut tehtyä. En koskaan uskonut, että minulla olisi mitään mahdollisuutta saada roolia, koska hakijoita oli niin paljon enkä edes opiskele musiikkilukiossa. Kun roolijako vihdoin selvisi, leuka loksahti lattiaan. Sen jälkeen iski pienimuotoinen paniikki siitä, että pystynkö mä tähän nyt oikeasti ja eikö täällä nyt varmasti olisi joku joka hoitaisi homman kotiin minua paremmin.

Kontaktin saaminen omaan roolihahmooni ei koskaan tuottanut liikaa päänvaivaa. Muistan parikin kertaa syksyltä, kun istuin iltamyöhään sohvannurkassa muistilehtiö kourassa ja kirjoittelin ylös muistiinpanoja siitä, millaisen tyypin kanssa olin oikein tekemisissä. Minussa ja Harrietissa on yllättävän paljon samaa, jos hahmoa rupeaa tutkimaan sekopäisen larppaajan olemusta syvemmältä. Vaikka en itse riehukaan minkään fantasiahahmon vermeissä keskellä kirkasta päivää, tiedän totisesti millaista on olla jonkin asian fani siinä määrin, että sitä ajattelee koko valveillaoloaikansa. Suurin ongelma ei minulla ollut myöskään ajankäytössä, koska olen siinä onnellisessa tilanteessa, että kirjoitukset ovat minulla edessä vasta ensi vuonna. Toki oli aikoja, jolloin vilkuilin tuskanhiki otsassa matikankirjaa ja treeniaikataulua, mutta onnistuin loppupeleissä tasapainottamaan koulunkäynnin ja musikaalin aika mukavasti.

Ehdottomasti suurin haaste oli epävarmuus omaa osaamista kohtaan. Ensimmäinen ajatus käsikirjoitusta lukiessa oli, että enhän minä osaa olla hauska. Matkan varrella selvisi, että kultainen sääntö siihen, kuten moneen muuhunkin oli se, ettei yritä tai murehdi liikaa. En usko, että minulla olisi riittänyt pokkaa seota ja karjua kurkku suorana kuvitteelliselle hämähäkille, ellei meillä olisi ollut näin upeaa ja kannustavaa työryhmää. Tässä seurassa uskalsi kyllä heittäytyä, kun kaikki olivat niin täysillä mukana ja tukivat toisiaan sataprosenttisesti.

Vaikka yhteinen matkamme koulun aulasta Martinukseen ei ollut varmasti kenellekään pelkkää ruusuilla tanssimista, oli kaikki uurastus täysin sen arvoista viimeistä hikipisaraa myöten. Mikään ei voita sitä fiilistä, kun seisoo lavalla näin upeiden ihmisten kanssa seisten taputtavan yleisön hurraa-huutojen ympäröimänä.

Kuva: Marko Kalmari
Mielettömän upean esityskauden jälkeen on ollut vähän karua palata takaisin koulun penkille, (joka valtion omaa on, heh.) mutta arjen pakkasaamuja lämmittävät ihanat muistot tästä valtavan pitkästä, mutta sitäkin palkitsevammasta projektista, jonka saimme yhdessä kokea. Nyt on aika kääntää uusi lehti elämässä ja astua kohti uusia seikkailuja reppu täynnä arvokkaita kokemuksia ja uusien ystävien ympäröimänä.


Elina Sivonen
Harriet Potter