8. tammikuuta 2014

23 kertaa putkeen

Pian päästetään yleisö irti ja saadaan nauttia työn tuloksista. Miten me teemme tämän vuosi toisensa jälkeen, nyt jo 23. kerran? Otamme noin 100 000 euron riskin ja toivomme, että myös yleisö pitää esityksestämme ja täyttää katsomon. Tarkoitan meillä minua, Vaskivuoren lukion musiikkiseuraa ja joiltain osin myös lukiomme taideaineiden opettajia.  Kun valitsemme teoksen, emme tiedä, löytyykö sopiva esittäjä jokaiseen rooliin. Vuosien varrella ei ole tarvinnut pettyä. Koko syksyn kestäneen harjoitusprosessin aikana nuoret esittäjät ovat löytäneet paikkansa ja luoneet uskottavat hahmot. Tähän luottaminen kumpuaa yli 20 vuoden kokemuksesta. Lukiosta lähtee joka vuosi valkolakki päässä upeita lahjakkaita nuoria, mutta on myös oppinut uskomaan, että joka vuosi tulee tilalle uusia taitavia opiskelijoita. Olen varma, että olemme Vaskivuoren lukiossa onnistuneet luomaan prosessin, jonka lopputulokseen voi luottaa, vaikka en osaa analyyttisesti sanoiksi kaikkia sen piirteitä pukea. Musikaalista ei voi tulla muuta kuin loistava!

Kurotamme ihan oikeasti pilviin. Toivon, että ensimmäisten minuuttien aikana yleisö unohtaa istuvansa katsomassa opiskelijoiden esitystä. Tavoitteena on antaa nuorille mahdollisimman totuudenmukainen kuva musiikkiteatterin tekemisestä. Se tarkoittaa sitoutumista todella kovaan työhön ja omien rajojen ylittämistä. Jokaisella yksityiskohdalla on väliä, ja se mitä tehdään, tehdään niin hyvin kuin pystytään – ja vielä vähän sitäkin paremmin.

Musikaali on lukion toimintaa - opiskelijat saavat siitä kurssisuorituksia, mutta vähintään sen toinen jalka on koulun ulkopuolella. Osa taiteellisesta työryhmästä on lukion opettajia, mutta vielä suurempi osa on omien alojensa huippuasiantuntijoita, joilla on ajantasaista osaamista ammattilaisten esitysprosesseista. He päivittävät lukion opettajien osaamista vuosittain, mutta antavat myös opiskelijoille totuudenmukaisen käsityksen siitä, miten ammattilaiset toimivat ja mitä ammattilaisilta odotetaan.

Opiskelijat saavat vahvan kokemuksen yhdessä tekemisen voimasta yhteisen tavoitteen eteen, sen he tulevat muistamaan läpi elämänsä. Musiikkiteatterin harjoituksissa ja esityksissä kynnetään syvissä tunteiden vesissä niin kuin aina taiteen tekemisessä. Opiskelijat solmivat uusia kestäviä ihmissuhteita ja luovat verkostoja, jotka yltävät tulevaan työelämään.

Nahkatakkisen tytön harjoitukset ovat edenneet aikataulussa. Harjoitukset Martinuksessa sujuvat hyvin, ehkäpä jopa jouhevammin kuin joinakin edellisinä vuosina. Esityksestä on tulossa upea ja uutuusmusikaaliamme kannattaa tulla katsomaan. Tuottajalla ja rehtorilla on luottavainen olo. Olen aivan varma, että yleisö tulee ihastumaan Nahkatakkiseen tyttöön. Jos nuoret saavat aimo annoksen itsetunnon kohotusta esitys esitykseltä yleisön heitä juhliessa, myös rehtorille musikaaliesitykset ovat kannustavaa ja palkitsevaa ajanjaksoa. Musikaalikehuilla ja -kiitoksilla jaksaa taas hyvän matkaa puuduttavia enterin painalluksia ja arkisia rutiineja – niin, ja saa uskallusta sitoutua seuraavaan musikaaliesitykseen.


Eira Kasper
Vaskivuoren lukion rehtori
Vaskivuoren lukion musikaalien tuottaja