31. lokakuuta 2013

Käsikirjoituksen arkeologiaa

Alussa oli vain Matti Suomelan idea Dingon musiikkiin perustuvasta musikaalista, jossa etsittäisiin uusia sovitusideoita myös vähemmän tunnettuihin biiseihin. Sain kutsun pohtia musikaalin tarinaa Tuomaanpäivänä 2012. Jo samana iltana hahmottelin musikaalin dramaturgian pääjuonta puhelimessa.

Päätin olla kokonaan tutustumatta Riku Suokkaan Hämeenlinnassa ja Turussa nähtyyn Dingomusikaaliin Autiotalo, mutta tiesin sen perustuvan Shakespearen Romeon ja Julian tarinalle. Tilaus Vaskivuoren lukiolle oli täysin toisenlainen dramaturginen haaste. Tarvittiin ”ainakin kuusi, mielellään kaksitoista pääroolia ja mahdollisimman monta onnellista loppua!” Näytelmä määrittyi jo näillä ehdoilla välittömästi komediaksi, mutta Dingon romanttisissa lauluissa puhuttiinkin vain raunioista, menetyksestä, kaipauksesta, vankiloista ja muista synkähköistä aiheista. Lauluille piti löytää tarina, joka säilyttäisi Dingon biiseissä olennaisen herkkyyden ja vilpittömyyden mahdollisuuden.

Meillä oli mielestämme pakollisten laulujen lista, joka koostui noin viidestä Dingon hitistä. Sen lisäksi käsikirjoituksen alkuvaiheissa kokeiltiin lähes viittätoista eri laulua ennen kuin laulujen kokonaismäärä vakiintui nykyiseen viiteentoista. Valittujen laulujen sanat, nimet ja teemat muodostivat aihion tarinalle, jonka dramaturgisen perusrungon kirjoitin nopeasti, mutta joka sitten pysähtyi tunnelmoimaan aloilleen.

Eira Kasperin ja Susanna Metsälän kanssa kävimme keskustelun musikaalin pääjuonta tukevista tai siinä mahdollisesti käsiteltävistä lisäaiheista. Tiimiimme liittyi Kari Jagt, jolla oli ohjaajana kokemusta myös Vaskivuoren lukion tarvitsemasta mittakaavasta. Karin ehdottamasta aihevalikosta löytyi nipuittain farssiin suuntaavia vauhdikkaita ideoita. Minä ehdotin tuplamiehitystä tai kuoron jakamista kahteen, sillä valtava väkimäärä ja vauhdikas farssi eivät ihan epäilyksettä mahtuneet mielessäni samalle lavalle. Tänä vuonna Vaskivuoren lukion musikaaliesityksissä vuorottelevatkin ensimmäistä kertaa kaksi kuoroa, Nahat ja Takit.

Ideoinnissa on olennaista kerätä paljon ehdotuksia ja suodattaa sitten alkuperäiseen kokonaisuuteen sopivat vuorosanoiksi asti. Esimerkiksi Karin heitto Macbethin pahaenteisistä noita-akoista muuttui minun mielessäni Taikahuilun kolmeksi neuvoa antavaksi naiseksi. Kuinka näytelmään kirjoittamani naapurit lopulta tulkitaan, on näyttelijöiden ja ohjaajan valinta.  Kari ehdotti mukaan myös erääseen alakulttuuriin tai harrastukseen liittyvää teemaa. Innostuin ajatuksesta heti, sillä idea tuki Matin ajatusta uudenlaisista sovituksista ja mash up -biiseistä. Jukebox-musikaaliin kuuluu parhaimmillaan musiikin sovituksissa herkutteleva intertekstuaalisuus. Yhteinen ideointimme tuotti vaihtoehtoja myös alkuperäisen ideani, näytelmän keskeisimmän dramaturgisen ratkaisun perusteluihin. Minun tehtäväni käsikirjoittajana oli muovata ajatuksista hahmoja, vuorosanoja ja kohtauksia, sekä huolehtia tiettyjen kappaleiden esitysjärjestyksen säilymisestä vielä elävien sivujuonteiden pyörityksessä. 

Ensimmäisessä puhelussa kuulemani ohjeistus toivotusta näytelmästä lienee toteutunut, Nahkatakkisen tytön suhde Dingon musiikkiin on samankaltainen kuin Mamma Mian suhde Abbaan. Yllättävintä prosessissa on kuitenkin ollut kokemus siitä, miten kirjoittava mieli sulattaa tiimin toiveista ja ideoista ennalta arvaamattoman kokonaisuuden. Vasta ensimmäisen näytöksen läpimenoharjoitus näytti minulle, että sivujuonetkin toistavat alkuperäisen pääjuoneni keskeistä teemaa. Minulle Nahkatakkinen tyttö on mitä suurimmassa määrin tarina ihmisten pyrkimyksestä ja tarpeesta saada kontakti toisiinsa - joskus mahdottomissakin olosuhteissa.


Hanna Suutela
käsikirjoittaja